Πετρωτά - Ζεόλιθος

Πετρωτά - Ζεόλιθος
Όταν μαζέψαμε τον ζεόλιθο για πρώτη φορά εκεί που ήταν απαγορευμένος είχαμε στο μυαλό μας έναν άλλον αγώνα ακόμα πιο σκληρό που δικαιώθηκε με ειρηνικό τρόπο ενάντια στην Αυτοκρατορία που δεν ήθελε να εγκαταλείψει το μονοπώλειό της πρέπει λοιπόν ν' αντιληφθείς κι εσύ ότι η πορεία μας έχει αρχίσει για να απελευθερώσουμε την πατρίδα μας από τα προβλήματα που την καταπατούν εδώ και χρόνια γιατί δεν τόλμησε κανένας από εμάς να σκεφτεί το αδιανόητο.

Σάββατο 4 Μαΐου 2013

Ο δάσκαλος στη Θράκη


Ν. Λυγερός

Όλοι έλεγαν
ότι ο ερχομός του δασκάλου
στη Θράκη,
ήταν τυχαίος.
Οι περισσότεροι ήταν αθώοι
κι έλεγαν ό,τι πίστευαν.
Μερικοί όμως ήξεραν ότι ήταν ψέμα.
Κι εσύ, Δημήτρη Ν.,
που ξέρεις την αλήθεια
είσαι δυστυχισμένος.
Μην πιστεύεις στην τύχη,
μόνο ανάγκη υπάρχει.
Κι όταν κοιτάς τα άτομα
που είναι τόσο πολλά,
να βλέπεις μόνο τους ανθρώπους
διότι εκείνοι δημιουργούν
το έργο που θαυμάζεις,
κανείς άλλος.
Όλα τα άλλα είναι λεπτομέρειες.
Ακούς;
Τώρα άλλαξε ο σκοπός.

Πηγή: http://lygeros.org/articles?n=4607&l=gr

Παρασκευή 3 Μαΐου 2013

ΝΙΚΟΣ ΛΥΓΕΡΟΣ - Ο Ελληνισμός είναι δώρο στην ανθρωπότητα

ΝΙΚΟΣ ΛΥΓΕΡΟΣ - Ο Ελληνισμός είναι δώρο στην ανθρωπότητα
«Η ανθρωπότητα αγαπά τον ελληνισμό, διότι είναι ένα δώρο για αυτήν. Κι αν αυτό το δώρο υπάρχει ακόμα είναι λόγω της στρατηγικής. Με αυτήν λοιπόν θα αντιμετωπίσουμε και τώρα τις δυσκολίες που μας καταπατούν για να γίνουμε πιο δυνατοί και να τις ξεπεράσουμε. Ο Ελληνισμός άντεξε χειρότερα κι είναι ακόμα εδώ ως φάρος να συνεχίζει να εκπέμπει φως για όλη την ανθρωπότητα». Το αισιόδοξο αυτό μήνυμα εκπέμπει η συνέντευξη υπό μορφή συζήτησης που έκαναν ο γνωστός μαθηματικός της περιοχής μας Σάκης Λιπορδέζης από τον στρατηγικό αναλυτή και διακεκριμένο επιστήμονα Νίκο Λυγερό.

Ποιες λέξεις και φράσεις στοιχειοθετούν την έννοια ανθρωπότητα;

- Η ανθρωπότητα είναι η μόνη λέξη που πρέπει να ειπωθεί από τον Προμηθέα για όλες τις άλλες η σιωπή επαρκεί, το θεμέλιο της μνήμης μέσα στο χρόνο, το στήριγμα της ανθρωπιάς κατά της βαρβαρότητας, το νόημα της ζωής για το ελεύθερο ον, το έργο των δασκάλων, το απέραντο γαλάζιο των φάρων της γνώσης, η βιβλιοθήκη της γης, το κράμα του παρελθόντος και του μέλλοντος, η γέφυρα των ανθρώπων, το μονοπάτι των σοφών, το σύμπαν της σκέψης, η αξία του ανθρώπου, η ανάγκη ενάντια στην τύχη, το κλέος των άξιων, η αξιοπρέπεια και το ήθος των δικαιωμάτων μας.

Το ίδιο θα ρωτήσω και για την έννοια ελληνισμό προκειμένου να μην υπάρχει σύγχυση με άλλες έννοιες.

- Ο Ελληνισμός είναι δώρο στην ανθρωπότητα, η ομορφιά που θα σώσει την οικουμένη διότι ξέρει 
ότι είναι ο άλλος άλλος και κατά συνέπεια ο επόμενος απόγονος ο προηγούμενος πρόγονος στην αλυσίδα του Προμηθέα, το παράδειγμα της θυσίας και της αντίστασης, ο λαός του χρόνου και της θάλασσας, η απλότητα της πολυπλοκότητας, η ανθεκτικότητα της στρατηγικής, η αντεπίθεση των δικαιωμάτων ο γενίτσαρος του ουμανισμού, το στοιχείο του αλτρουισμού, η πίστη στις αξίες, η ελευθερία του θανάτου.

Πώς θα τεκμηριώνατε το γεγονός ότι η ανθρωπότητα αγαπάει τον Ελληνισμό;

- Η αγάπη της ανθρωπότητας προς τον Ελληνισμό διαρκεί εδώ και αιώνες γιατί είναι μια πηγή φωτός μέσα στον σκοταδισμό δεν είναι μόνο το Βυζάντιο που συνέχισε το έργο τότε αλλά και οι Άραβες που το αντέγραψαν ενώ η Αναγέννηση τον επανακάλυψε για να φέρει τον αιώνα του Διαφωτισμού και της Επανάστασης, έτσι μέσω της σκέψης της γλώσσας και της τέχνης αλλά και το αρχαίο θέατρο το σύμβολο της θάλασσας και της αντίστασης έδειξε σε όλους πως η νοημοσύνη η πολυμήχανη είναι ικανή να νικήσει και τους πιο βάρβαρους εχθρούς για να ζήσει η ελευθερία.

Ποια η θέση του ελληνισμού στο χώρο-χρόνο;

- Ο Ελληνισμός στο χωροχρόνο είναι ένα σύστημα αναφοράς δίχως σύστημα διότι δεν αντέχει τις αρχές και ζει μόνο με αξίες δεν θέλει ιεραρχία και ως άλλος άλλος ξέρει ότι δίχως συνύπαρξη δεν υπάρχει ύπαρξη γνωρίζει τη σχετικότητα και βασίζεται στο φως για να δημιουργήσει την οικουμενικότητα της σκέψης της αλήθειας μέσω της μαιευτικής και της Οδύσσειας όπου η πάλη της ανάγκης ενάντια στην τύχη είναι ο αγώνας της νοημοσύνης που με τη δημιουργικότητα του χάους κάνει υπερβάσεις που αποτελούν θαύματα γιατί ήταν αδιανόητες.

Πώς εξελίσσεται ο Ελληνισμός ανά 500 χρόνια από το 500 π.Χ. έως το 2000;

Αν ο Ελληνισμός έκανε αναφορά στην ανθρωπότητα θα της έγραφε πάρε ό,τι θες από το έργο μου και θα άρχιζε από το φως του μαρμάρου των Κυκλάδων για να δείξει μετά τις πινακίδες της αρχής των Μινωικού και Μυκηναϊκού πολιτισμών για να σκαλίσει το γεωμετρικό και το αρχαϊκό έως το κλασικό και το ελληνιστικό για να περάσει στο Βυζάντιο το τόσο διαχρονικό δίχως να ξεχάσει τα χρόνια της σκλαβιάς πριν την επανάσταση όπου με τη φωτιά ανέτρεψε την βαρβαρότητα για να δείξει τη συνέχεια της αντίστασης και της θυσίας και στους παγκόσμιους πολέμους και να παραμείνει ελεύθερος δίχως ποτέ να γονατίζει.

Με δεδομένη την τεράστια προσφορά του Ελληνισμού στην ανθρωπότητα και αν παρομοιάσουμε την προσφορά του με αυτήν του φάρου, ποιους λαμπτήρες ξεχωρίζετε στο πέρασμα των αιώνων;

- Τα φώτα του Ελληνισμού αν και είναι πολυάριθμα έχουν μέσα τους μια σπάνια αλυσίδα δομημένη πάνω στο ζευγάρι το πολύτιμο του δασκάλου και του μαθητή και με αρχή τον Σωκράτη συνέχεια τον Πλάτωνα προέκταση τον Αριστοτέλη και επέκταση τον Αλέξανδρο, η οποία από μόνη της δείχνει ήδη την αξία και τον ηρωισμό του ήθους της γνώσης που παλεύει για την αλήθεια και τη δικαιοσύνη που θα αναδείξει το έργο του Αρχιμήδη που αποτέλεσε το παγκόσμιο μοντέλο του Homo Universalis.

Γιατί οι Έλληνες δεν έχουν την ανάγκη να εκθειάζουν το έθνος τους, τις ιδιότητες τους και την δυναμική τους όπως το κάνουν άλλοι λαοί;

- Η αξία του Ελληνισμού που εξηγεί γιατί οι Έλληνες δεν έχουν ανάγκη να εκθειάζουν το έθνος είναι αφοπλιστικά απλή, γιατί ποτέ δεν ένιωσαν την ανάγκη να διαπράξουν ένα έγκλημα φρικτό κατά της ανθρωπότητας έτσι πάντα αντιστέκονται στους βάρβαρους που θέλουν να επιβάλουν αρχές που καταπατούν τους ανθρώπους γι' αυτό το λόγο είναι μια ανθρώπινη αντεπίθεση που προστατεύει την ελευθερία και τους αθώους δίχως να επιλέγει την πλευρά των ισχυρών αλλά των δικαίων γιατί μόνο έτσι ακολουθούν τις αξίες που καθορίζουν το πνεύμα μας και την αξιοπρέπεια.

Τι εννοείτε και πώς το τεκμαίρετε όταν λέτε ο Ελληνισμός είναι «αργός» ή ο Ελληνισμός είναι «άγονη» γραμμή;

- Έτσι όπως είναι δομημένη η ελληνική κοινωνία που δεν πιστεύει πια σε τίποτα λόγω οικονομικής κατάστασης, δεν θεωρεί ότι οι άγονες γραμμές θα πρέπει να υπάρχουν. Δεν αντιλαμβάνεται όμως ότι άγονη γραμμή είναι ο ίδιος ο Ελληνισμός. Αν εξετάσουμε ορθολογικά την έννοια της άγονης γραμμής θα συνειδητοποιήσουμε ότι εμπεριέχει μερικά δομικά στοιχεία που είναι θεμελιακά. Ενώ κοιτάζουμε συνεχώς πού είναι η χωρική δυσκολία που αντιπροσωπεύει η άγονη γραμμή δεν βλέπουμε τον λόγο της ύπαρξής της. Αν ο Ελληνισμός δεν βρισκόταν και σε αυτά τα περιθωριακά νησιά γιατί να υπάρχουν άγονες γραμμές. Με άλλα λόγια πρέπει να αναρωτηθούμε γιατί ο Ελληνισμός επέλεξε αυτές τις δύσκολες περιοχές. Αν μπούμε σε αυτήν τη διαδικασία τότε θα κατανοήσουμε την επινόηση του Ελληνισμού. Επειδή είμαστε ένας λαός του χρόνου και όχι του χώρου προσέχουμε περισσότερο πώς διασχίζουμε τους αιώνες. Με άλλα λόγια κάνουμε χρήση του νοητικού σχήματος που βλέπει τον χρόνο ως τον χώρο της αντίστασης. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Ελληνισμός επέλεξε για τη διάδοσή του περιοχές που κρατούν καλά και αντέχουν τις επιθέσεις. Το Άγιο Όρος και τα Μετέωρα ανήκουν στα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα που ακολούθησαν την στρατηγική των Θερμοπυλών που αποτελούν το αρχέτυπο της χωρικής ήττας που είναι μία χρονική νίκη.

Και το ίδιο ισχύει και για τη μάχη της Κρήτης. Ο Ελληνισμός λοιπόν επιλέγει τη χωρική δυσκολία για να αντέξει και για να περάσει στη συνέχεια στη φάση της αντεπίθεσης που τον χαρακτηρίζει για να παλέψει ενάντια στη βαρβαρότητα. Έτσι οι άγονες γραμμές είναι και το αποτέλεσμα αυτής της στρατηγικής επιλογής. Πρέπει λοιπόν να είμαστε πιο προσεκτικοί με αυτήν την ορολογία, η οποία δημιουργεί ένα αντικειμενικό αντιπαράδειγμα της οικονομικής προσέγγισης των πραγμάτων. Γι’ αυτό το λόγο δίνει περισσότερο σημασία στους ανθρώπους παρά στους οικονομικούς παράγοντες. Είναι σημαντικό να το θέσουμε με αυτόν τον τρόπο ειδικά όταν έχουμε στο μυαλό μας τα κριτήρια του καθορισμού της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης. Κι αν ο Ελληνισμός είναι πράγματι μία άγονη γραμμή είναι διότι δεν έχει συμφέρον, δεν υπολογίζει το κόστος γιατί είναι γενναιόδωρος. Και είναι αυτή η γενναιοδωρία που του επιτρέπει να παράγει και την έννοια του ουμανισμού. Ο Ελληνισμός αν ανήκει στους σπανιότατους «-ισμούς» που έχουν αντέξει και αποτελούν πλέον ένα διαχρονικό στοιχείο, αυτό οφείλεται ακριβώς σε αυτήν την ιδιότητα. Γι’ αυτό το λόγο η ανθρωπότητα αγαπά τον Ελληνισμό, διότι είναι ένα δώρο για αυτήν. Κι αν αυτό το δώρο υπάρχει ακόμα είναι λόγω της στρατηγικής. Με αυτήν λοιπόν θα αντιμετωπίσουμε και τώρα τις δυσκολίες που μας καταπατούν για να γίνουμε πιο δυνατοί και να τις ξεπεράσουμε. Ο Ελληνισμός άντεξε χειρότερα κι είναι ακόμα εδώ ως φάρος να συνεχίζει να εκπέμπει φως για όλη την ανθρωπότητα. Αυτός είναι ο σκοπός του ως άγονη γραμμή.

Ο χριστιανισμός για τον Ελληνισμό είναι το στέμμα ή ο θρόνος στον οποίο αναπαύεται ή το όχημα συμπόρευσης προς την αιωνιότητα;

- Ο χριστιανισμός κι ο ελληνισμός είναι τόσο στενά συνδεδεμένα όσο είναι οι γραμμές πάνω στα χειρόγραφα όπου οι μελετητές αναλύουν τα κείμενα με σεβασμό και κριτική συνεχίζοντας την παράδοση κι αν μερικοί δεν μπορούν να το αποδεχθούν αυτό οφείλεται σε άγνοια και έλλειψη γνώσεων σε βαθύτερο επίπεδο το οποίο είναι απαραίτητο για να ενισχυθεί το όλο πλαίσιο και να παράγει μια σκέψη ιδιόμορφη ικανή να σηκώσει το βάρος του φωτός για την Ανθρωπότητα που χρειάζεται έργα με θεμέλια.

Τι θα λέγατε στα Ελληνόπουλα που θέλουν να μυηθούν σωστά στην πανανθρώπινη και διαχρονικά αξεπέραστη υπέροχη λέξη που λέγεται ελληνισμός;

- Το χάος εσύ ο πρώτος το τρόμαξες με φως. Το χάος θέλησε να σε κατασπαράξει αλλά εσύ ακόμα και πληγωμένος το φώτισες και χάθηκε στο μηδέν. Κάποτε στις Κυκλάδες το φως έγινε μάρμαρο και το μάρμαρο άγαλμα μα τούτο δεν τόλμησε να κατακτήσει τον κόσμο είχε διπλωμένα τα χέρια σαν φυλακισμένο φως σημάδι του πεπρωμένου σου. Πόσοι ξέρουν ότι η θάλασσα είναι φωτεινή από τότε που ναυάγησε ο ήλιος βλέποντας τα βάσανά σου κι ότι η γεύση της αρμύρας που αφήνει η θάλασσα στα χείλη είναι κομμάτια ήλιου; Ένας ήσουν μόνο ένας στην αρχή. Κι είχες μια σπίθα μέσα στην πυγμή τη φωτιά, το κομμάτι της ημέρας στη νύχτα. Ήταν μεγάλο το δώρο, ήταν πικρό το βάσανο. Ο δεσμός σου με την ανθρωπότητα τα δεσμά σου. Κι εσύ ο πρώτος ένιωσες το βάρος του φωτός.

Ο υπεράνθρωπος, ο φωτοπλάστης, ο ανθρώπινος δημιουργός έγινες σκλάβος της ανθρωπότητας. Τους έδωσες να πιουν το φως κι άλλαξες την ύπαρξη των ανθρώπων τους χάρισες τη ζωή. Μα ποιος την ήθελε ποιος είδε τη θυσία σου ποιος την κατάλαβε; Ο μύθος σου, ακρόπολη της νοημοσύνης, είναι μια σύνθεση που λίγοι μπορούν ν ακούσουν μια μουσική της σιωπής. Ίκαρος στον πέτρινο ουρανό δεμένος δαίδαλος στον λαβύρινθο της σκέψης κλεισμένος. Το δαδί σου, θεϊκή πυγμή και πληγή δοξαστική, το κορμί σου θεϊκή μορφή και πληγή ανθρώπινη. Η εκδίκηση της λήθης.

Οι άνθρωποι ξέχασαν το φως σου και βρήκαν μόνο τη φωτιά. Ξέχασαν ότι το φως είναι το μάρμαρο του ήλιου. Οι άνθρωποι έκαψαν το φως. Πάνω στην άμμο τη λευκή έχυσαν τον πόνο και μια μοναδική στιγμή έσπασε τον χρόνο. Ακρωτηριάζοντας το άτομο πλήγωσαν την ανθρωπότητα κι η σκέψη της ο θεός θέλησε ν’ αυτοκτονήσει βλέποντας τον ουρανό να δαγκώνει τη γη. Η λάμψη της έκρηξης έδειξε το σκοτάδι, τον δρόμο του Άδη. Τότε ακούστηκε η πρώτη κραυγή των νεκρών της φωτιάς τα θύματα, τα ουράνια στίγματα. Τότε άρχισε η πρώτη πάλη με το μαύρο ατσάλι. Ο θρήνος της ειρήνης. Η απειλή της σκιάς απλώθηκε πάνω στις ψυχές κι έκλεισε τα βλέφαρα της αθωότητας. Το φως που μας χάρισες με τη θυσία σου ήταν μοναδικό και το χάσαμε.

Η φωτιά για να ζήσει θέλει νεκρούς πολλούς. Πρέπει να σβήσει για να ξαναδούμε το φως το φως σου, Προμηθέα! Στον τόπο των χαμένων ονείρων δεν υπάρχουν πια κυπαρίσσια ευκάλυπτοι και πεύκα παρά μόνο ποτάμια λύπης και παραπονεμένα λόγια. Όμως ανάμεσα στα ερείπια του κόσμου λάμπουν οι σπασμένες ομορφιές. Στα καλντερίμια της ζωής στα πέτρινα κύματα έπεσαν τ’ άπιαστα βήματα μιας αρχαίας ψυχής. Μια χούφτα φωτός πάνω στο σώμα έγινε της ελευθερίας το πέλαγος,της ανάγκης το χρώμα. Δεν υπάρχει φωτιά μονάχα φως. Ήπιες όλα τα δάκρυα του κόσμου και με την πληγή σου έπλασες τη θάλασσα τη γη μας. Κι ύστερα μετά τον θάνατο της αιωνιότητας και την ανάσταση της ημέρας πριν το κόψει σε μιαν αρχαία αγορά κάποιο χέρι μια Κυριακή, σαν πασχαλιά θα ξανανθίσει ο κόσμος.

Η Θράκη ως μη ευσταθής ισορροπία


Ν. Λυγερός

Όταν οι Έλληνες και οι K ύπριοι ειδικοί αναλύουν και συγκρίνουν τις θέσεις της Θράκης και της Κύπρου, θεωρούν ότι η πρώτη είναι αντικειμενικά θετικότερη. Αν και αυτή η προτίμηση φαίνεται λογική και συμπίπτει με την κοινή γνώμη, θεωρούμε ότι είναι πολύ επικίνδυνη διότι δίνει το αίσθημα της ασφάλειας. Η εισβολή, η κατοχή, οι πρόσφυγες, οι εγκλωβισμένοι και οι αγνοούμενοι είναι όντως στοιχεία που δεν μπορούμε να διαγράψουμε εξαιτίας μιας ανορθόδοξης στρατηγικής προσέγγισης. Παρ'όλα αυτά, θα προσπαθήσουμε να αποδείξουμε ότι η συμβίωση επιχειρημάτων είναι βιώσιμη.

Το πρόβλημα της Κύπρου είναι ότι αποτελεί μια ευσταθή ισορροπία. Διότι ακόμα και αν υπάρχει κατοχικό καθεστώς το οποίο είναι παράνομο, η ιστορία δείχνει με τα χρόνια που περνούν ότι δύσκολα αλλάζεις μια κατάσταση που προήλθε από στρατιωτική αναμέτρηση. Το ευρωπαϊκό πλαίσιο, βέβαια, ανατρέπει αυτήν τη σταθερότητα, αλλά δεν πρέπει να ξεχάσουμε τη διάρκεια της προσπάθειας. Πάντως, όλο το θέμα είναι καθαρό και φανερό με την έννοια ότι τα συστατικά τα γνωρίζουμε. Το παιχνίδι είναι ανοιχτό όπως το σκάκι.

Το πρόβλημα της Θράκης είναι ότι αποτελεί μια μη ευσταθή ισορροπία. Διότι ακόμα και αν δεν υπάρχει ένα επίσημο κατοχικό καθεστώς και στρατιωτική αναμέτρηση, η κατάσταση είναι αντικειμενικά επικίνδυνη. Μπορεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να είναι όντως ένα θετικό στοιχείο που θα είχε απαγορεύσει την ύπαρξη της εισβολής στην Κύπρο, όμως δεν πρέπει να ξεχάσουμε το συνοριακό στοιχείο. Η ιστορία μάς έμαθε πολλά με την Ανατολική Θράκη, όμως πολλοί δεν βλέπουν τον συσχετισμό με τη Δυτική Θράκη. Αν όμως κάποιος εξετάσει την ουτοπική περίπτωση μιας Κύπρου που θα είχε κοινά σύνορα με τον εισβολέα της, μπορεί να αντιληφθεί τη διαφορά. Στη Θράκη το παιχνίδι είναι κλειστό, όπως είναι το πόκερ. Η νοημοσύνη χρειάζεται με τον ίδιο τρόπο, δεν είναι όμως επαρκής. Η γεωπολιτική είναι πολυπλοκότερη και είναι δύσκολο να πείσουμε παράγοντες για την κρισιμότητα της κατάστασης. Διότι είναι σπάνιοι οι άνθρωποι με μνήμη που χειρίζονται τον αιώνα ως βάση, και μόνο εκείνοι βλέπουν την εξέλιξη της διαχρονικής στρατηγικής.


Πέμπτη 2 Μαΐου 2013

Η Θράκη ως κεντρικός κόμβος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Βαλκανίων


Ν. Λυγερός

Αν και ένας από τους βασικούς ανασταλτικούς παράγοντες στην ανάπτυξη και στην εξέλιξη της Θράκης είναι η γεωγραφική της θέση, είναι δυνατό και εφικτό να μετατραπεί από σοβαρό μειονέκτημα σε δυναμικό πλεονέκτημα. Με την κατάρρευση του ανατολικού συστήματος που αποτελούσε ένα οικονομικό φράγμα για τις συναλλαγές με τη Θράκη, με το άνοιγμα των συνόρων που διαμόρφωσε οριστικά τους τομείς εργασίας και τις θετικές ενταξιακές πορείες της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, η Θράκη αντιπροσωπεύει πια έναν γεωπολιτικό κόμβο. Με άλλα λόγια, ακόμα και αν δεν αφοσιωθούμε στην πληθυσμιακή ύλη, η τοποθεσία της είναι από μόνη της σημαντική. Επιπλέον, αν εξετάσουμε τη Θράκη από πλευράς φύσης, η περιοχή της είναι από τις πιο αξιόλογες ακόμα και αν περιοριστούμε στον αγροτικό ή στον τουριστικό τομέα. Συνεπώς, υπάρχει ένα αντικειμενικό πλαίσιο ανάπτυξης. Άρα, το ζήτημα είναι ο ανθρώπινος παράγοντας ως ολικό σύστημα. Όμως, δεν πρέπει να εξεταστεί μόνο και μόνο τοπικά εφόσον ανήκει σε ένα γεωστρατηγικό πεδίο και αποτελεί ένα σημείο αναφοράς και ιστορικά και στρατιωτικά. Η ύπαρξη διάφορων πληθυσμών στην περιοχή δεν είναι αναγκαστικά το μείζον πρόβλημα εφόσον η Ευρωπαϊκή Ένωση λειτουργεί μέσα στο ίδιο κοσμοπολιτικό πλαίσιο. Ακόμα και αν υπάρχουν τοπικά και εσωτερικά προβλήματα, όπως σε κάθε απομονωμένη κοινωνία, οι αναμενόμενες αλλαγές της περιοχής μπορούν εύκολα να μετατρέψουν αυτά τα στοιχεία σε θετικά. Διότι η κινητικότητα του πληθυσμού θα είναι αναγκαστικά μεγαλύτερη εφόσον θα είναι λιγότερο περιορισμένη από τα τωρινά σύνορα στο βόρειο μέρος της Θράκης, η οποία θα είναι μια δυναμική πρόσβαση στη Μεσόγειο για τις δύο βαλκανικές χώρες. Πρέπει, λοιπόν, η Θράκη σαν ολιστικό σύνολο και σύστημα να πάρει σημαντικές στρατηγικές αποφάσεις όσον αφορά στο μέλλον της με αυτά τα αναμενόμενα γεγονότα έτσι ώστε να είναι επικεφαλής τοπικών καινοτομιών σε διάφορους τομείς που θα έχουν αναγκαστικά επιπτώσεις και σε εθνικό επίπεδο λόγω της ιδιαιτερότητας της Θρακικής θέσης. Υπάρχει ένα πολύ θετικό χρονικό πλαίσιο που πρέπει να αξιοποιηθεί έξυπνα για να βρεθεί η λύση πριν υπάρξει πρόβλημα.

Τετάρτη 1 Μαΐου 2013

Συνέντευξη του Ν.Λυγερού στο δελτίο ειδήσεων του Θράκη Νετ 01/05/13

Συνέντευξη του Νίκου Λυγερού στο δελτίο ειδήσεων του Θράκη Νετ.
Συνέντευξη του Νίκου Λυγερού στο δελτίο ειδήσεων του Θράκη Νετ, με τον Δημήτρη Πέτροβιτς στις 01/05/2013.

Τα παραδείγματα της Ίμβρου και Τενέδου και η θέση της Θράκης

Ν. Λυγερός

Ενώ στη Θράκη όλα τα συστήματα αναφοράς χρησιμοποιούν τη Συνθήκη της Λωζάνης, τα παραδείγματα της Ίμβρου και Τενέδου αποδεικνύουν ότι η ιδέα του δεδομένου δεν ισχύει. Η κατάργηση de facto του καθεστώτος αυτοδιοίκησης της ελληνικής μειονότητας της Ίμβρου και Τενέδου και μετατροπή τους σε χώρους ελεύθερης διαβίωσης καταδίκων από το εσωτερικό της Τουρκίας, πράγμα που υποχρέωσε τους Έλληνες να εκπατριστούν, ανέτρεψαν μονομερώς την αρχή της αμοιβαιότητας που προέβλεπε η Συνθήκη. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι δεν είναι μόνο παράλογο να τίθεται ως βάση των σκέψεών μας η Συνθήκη, αλλά και επικίνδυνο διότι δημιουργεί το αίσθημα του δεδομένου, ενώ τα γεγονότα απέδειξαν ότι το αδύνατο είναι μόνο και μόνο προσωρινό. Η καλύτερη απόδειξη είναι τα ίδια τα έγγραφα της Υπηρεσίας Εθνικής Ασφάλειας της Τουρκίας που έχει τίτλο «Εκτουρκισμός του πληθυσμού με ελληνική καταγωγή της Ίμβρου» και θέμα «Η μείωση του ελληνικής καταγωγής πληθυσμού της νήσου διαμέσου της διάσπασης των πολιτιστικών, οικονομικών και θρησκευτικών δεσμών με το νησί». Βλέπουμε με αντικειμενικά και ιστορικά στοιχεία ότι τα τωρινά αποτελέσματα είναι οι πρακτικές επιπτώσεις μιας στρατηγικής που δεν έκανε άμεση χρήση του στρατιωτικού υλικού. Η τροποποίηση της στρατηγικής επέτρεψε την επίτευξη στόχων δίχως να φανεί ότι υπήρχε πρόθεση. Το πραγματικό πεδίο μάχης στην περιοχή δεν είναι άμεσα στρατιωτικό. Έχει περισσότερο σχέση με τον ανθρώπινο παράγοντα διότι η μάχη που διεξάγεται είναι μακρόχρονη και ξεπερνά τα συμβατικά όρια. Ανήκει στο υπερεθνικό επίπεδο, σε εκείνο το επίπεδο που δημιουργεί αυτό που ονομάζουμε συλλογική σκέψη ή με άλλα λόγια η ουσία ενός λαού. Αυτή η ουσία είναι που κράτησε το ελληνικό στοιχείο ζωντανό ακόμα και μετά από 400 χρόνια υποδούλωσης. Η Θράκη θα έχει μέλλον αν καταλάβει το παρελθόν της και το πραγματικό νοητικό επίπεδο του πεδίου μάχης. Η ιστορία είναι δύσκολη, όμως ο νόμος είναι σκληρός: όποιος δεν τη γνωρίζει είναι καταδικασμένος να διαβάζει την ιστορία των άλλων.